Pieksämäen vapaaseurakunta

Tällä viikolla tapahtuu

Aamurukoukset  ma ja to klo 8.45 
 Tiistaisin klo 12.00 Kahvihetki
Keskiviikkoisin klo 11.15 Soppakirkko ja kirkkokahvit,
 ViaDia, Keskuskatu 24

  • Ma 2.12. klo 14.00 Hartaushetki Abelissa
  • Ma 2.12. klo 18.00 Vanhimmiston kokous
  • Ti 3.12. klo 17.00 Diakoniaryhmä Anjan luona, Väinämöntie 24
  • To 5.12. klo 18.00 Pieksämäen vapaaseurakunta! 90 vuotta! Kokoontuminen kirkolle klo 18 ja yhteislähtö autoilla Siilin hautausmaalle hartaushetkeen vapaakirkollisen työn alkulähteille (lämmintä päälle). Paluu takaisin kirkolle, jossa yhdessäoloa, keskustelua, lauluja, rukousta, täytekakkukahvit. Kaikki tervetuloa!
  • Su 8.12. klo 16.00 Jumalanpalvelus, Olli- Pekka Tuikkala, Kari Härkönen, rukouspalvelu, kahvit
  • Ti 10.12. klo 18.00 Yhteinen Sanan ja rukouksen ilta helluntaiseurakunnassa, Risto Vesala, Kari Härkönen
  • To 12.12. klo 18.00 Raamattu avautuu -ilta, Room. 15, Ritvaset

Pieksämäen vapaaseurakunta

Koulukatu 12

76100 PIEKSÄMÄKI

pieksamaki(at)svk.fi

Vapaakirkon opilliset periaatteet
Suomen Vapaakirkkoon tutustuja huomaa pian, että kirkolla ei ole laajaa kirjoitettua tunnustusta. Tämä liittyy vapaakirkolliseen perinteeseen, jossa oppikysymyksiä ei ole haluttu saattaa kirjalliseen muotoon. Raamattuun perustuva julistus ja opetus ovat säilyttäneet perinteenä sekä yhteisön että yksilön henkilökohtaisen uskon ja hengellisen elämän. Näin vapaakirkollisen opin periaatteet ovat säilyneet sukupolvesta toiseen. 

Raamatun perustuksella

Vapaakirkon lyhyessä uskonnonvapauslain edellyttämässä tunnustuksessa sanotaan: ”Me olemme kristittyjä, jotka Raamatun perustuksella yhtäpitävästi apostolisen tunnustuksen kanssa tahdomme elää ja toimia kristillisen uskonelämän herättämiseksi ja säilyttämiseksi.”

Usko on Jumalasta
Pelastustapahtuma on alusta loppuun Jumalan täysivaltainen ja itsenäinen työ, jonka hän toteutti lähettämällä oman Poikansa tähän maailmaan. Tämä Jumalan työ huipentuu sovitukseen Jeesuksen ristinkuolemassa.
Kaiken perustana on Jumalan rakkaus, jota ihminen ei ole hyvyydellään eikä millään muullakaan ominaisuudellaan herättänyt tai ansainnut. Jumalan rakkaus on ollut olemassa ennen ihmisen luomista, ennen meitä ja pysyy muuttumattomana.

Synti erottaa Jumalasta

Vapaakirkossa ymmärretään, että Jumalan Sana, joko saarnattu tai luettu, herättää ihmisen näkemään oman tilansa. Hän tulee synnintuntoon ja tiedostaa olevansa tuomittu synnin takia.
Herätetyn omantunnon tila asettaa ihmisen oikeaan asemaan suhteessaan Jumalaan. Hänelle selviää sovittamaton ristiriita Jumalan vanhurskaan, pyhän lain ja hänen oman elämänsä välillä. Jumalan edessä on lopulta ihminen, joka tuntee ja tietää täydellisen kyvyttömyytensä vapauttaa itseänsä kaiken kattavasta syntisyydestä. Kysymys ei ole vain yksityisistä rikkomuksista vaan kokonaisvaltaisesta syntisyydestä, joka erottaa ihmisen Jumalasta.

Uskon herääminen

Pyhän Hengen siunaamana julistettu evankeliumi (1. Piet. 1:12) on toivon sanoma. Ihmisen sisimmän pimeimpään kohtaan säteilee sovituksen ja lunastuksen kirkkaus. Kuultu sanoma, evankeliumin sisältö, synnyttää uskon Jeesukseen Kristukseen.

 Kysymys ei ole vain elämäntapojen muuttumisesta, vaan todellisesta ihmisen aseman muuttumisesta suhteessa Jumalaan. Vanhurskauttaminen ei perustu ihmisen kokemukseen, vaan Jumalan armopäätökseen. Ihminen ei voi sitä koskaan täydellisesti ymmärtää, mutta se tulee esiin uskon lepona ja elämän vanhurskautena

Uudestisyntyminen ja usko

Pelastuksen osallisuuteen pääsemistä nimitetään uudestisyntymiseksi. Tämä perustuu Raamatun käyttämään kieleen. Johannes kirjoittaa: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa. … Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä” (Joh. 3:3,6).
 Syvimmiltään uudestisyntyminen on siirtymistä tuomion alaisuudesta armon alaisuuteen ja kuolemasta elämään. Uudestisyntyminen vaikuttaa sekä nykyiseen että tulevaan elämään. Nykyisessä elämässä se johtaa seuraamaan Jumalan tahtoa ja löytämään sopusoinnun totuuden ja oikeudenmukaisuuden kanssa. Tämä merkitsee sekä syntien anteeksisaamista että synnin hylkäämistä. Ihmisen moraalinen elämä muuttuu.
 Tulevan elämän kannalta vanhurskauttaminen ja uudestisyntyminen merkitsevät kadotustuomion poistamista ja Jumalan valtakunnan osallisuutta. Uudestisyntyminen on ihmisen ymmärryksen ylittävä tapahtuma. Jumalan voima tulee hänen elämäänsä ja hänessä syntyy uusi luomus. Ihminen tulee siinä osalliseksi Pyhästä Hengestä. Tämä Jumalan työ on täydellinen ja riittävä. Siihen ei ole mitään lisättävissä. Mitkään myöhemmätkään hengelliset kokemukset eivät tee ihmistä otollisemmaksi pelastukseen.

Seurakunta

Seurakunta on uskonyhteisö, niiden uskovien yhteys, jotka henkilökohtaisesti ja omasta halustaan tahtovat kuulua siihen. Seurakunta on avoin kaikille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen ja ovat valmiita tunnustamaan uskonsa.
Paikallisseurakunta on kuitenkin paljon enemmän kuin samalla tavalla uskovien tai ajattelevien yhteisö. Se on Kristuksen seurakunta, joka perustuu sovitukseen ja lunastukseen. Se on osa tässä maailmassa olevaa Kristuksen seurakuntaa, Kristuksen ruumista.
Seurakunta eroaa maallisista yhdistyksistä, jotka muodostuvat ihmisistä, joilla on erilaisia aatteita ja niiden mukaisia tavoitteita. Seurakunnalla sen sijaan on sääntönsä Raamatussa, ja se toteuttaa Jumalan pelastussuunnitelmaa tässä maailmassa.

Jos haluat tutusta tarkemmin vapaakirkollisuuden opillisiin perusteisiin, klikkaa tästä: http://www.svk.fi