Pieksämäen vapaaseurakunta

Tällä viikolla tapahtuu

Tervetuloa terveenä ja käsihygeniasta ja turvaväleistä huolehtien.

Aamurukoukset ma (ei 6.12.), ti ja pe klo 8.4

  • Su 5.12. klo 11.00 Ehtoollisjuhla Hankasalmen as., Kari Härkönen
  • Su 5.12. klo 16.00 Ehtoollisjuhla, Timo Jormakka, Kari Härkönen
  • Ti 7.12. klo 18.00 Miestenilta
  • Pe 10.12. klo 18.00 Lähetysilta
  • Pe 10.12. klo 18.30 Nuorten yhteiset pikkujoulut helluntaiseurakunnassa
  • Su 12.12. klo 14.00 Israel-tilaisuus, Tuula ja Esko Siljanen, Marja-Terttu Ritvanen

Pieksämäen vapaaseurakunta

Koulukatu 12

76100 PIEKSÄMÄKI

pieksamaki(at)svk.fi

Lapsi on meille syntynyt

Lapsen syntyminen perheeseen on hämmästyttävä ihme. Sydän riemuitsee, ja suu venähtää hymyyn, kun lapsi on syntynyt. Äiti unohtaa synnytyksen tuskat, koska uusi perheen lisäys on nähnyt päivänvalon. Lapsen kehitystä on mielenkiintoista seurata. Ryömiminen, konttaaminen, ensimmäiset askeleet ja ensimmäiset sanat pienen ihmisen huulilta ovat kaikki Jumalan ihmeitä, ja saavat aikaan kiitollisen mielen. Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anti (Ps 127:3). Lapsen syntymästä vanhemmat saavat onnellisin mielin kiittää taivaallista Isää. Saakoon rukouksemme olla, että tämänkin adventin ja joulun aikana perheet saisivat viettää paljon hyviä hetkiä Jumalan kunniaksi.

Kauan aikaa sitten Nasaretin kaupungissa eräs kihlapari sai pohtia perheen perustamiseen liittyviä kysymyksiä. Maria oli tullut raskaaksi jo ennen avioliiton solmimista. Siksi hänen kihlattunsa Joosef aikoi salaisesti hyljätä hänet. Jumala kuitenkin muutti tämän aikomuksen antamalla enkelin ilmestyä hänelle unessa: Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä. Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä (Matt. 1:18–25).

Marian raskaus oli ainutlaatuinen. Se ei alkanut miehen siemenestä, vaan Pyhä Henki tuli Marian ylle ja Korkeimman voima varjosi hänet saaden aikaan raskauden. Yhdeksän kuukauden odotuksen jälkeen Maria synnytti lapsen, jolle annettiin nimi Immanuel. Se on käännettynä: Jumala meidän kanssamme. Koska raskaus johtui Pyhästä Hengestä, niin Jeesuksella ei ollut rasitteena Adamin kautta tullutta perisyntiä. Marian ja Joosefin ihaillessa Jeesus-lasta Betlehemin seimessä, he ihailivat Jumalaa, syntisistä erotettua, ihmeellistä, viatonta Rauhanruhtinasta. Vartuttuaan aikuiseksi hän julisti väkevää Herran Sanaa ja teki monia ihmeitä Israelin kansan keskellä.

Kun Marian synnyttämisen aika tuli ja hänen esikoispoikansa  Jeesus pantiin kapaloituna Betlehemin seimeen, niin sillä seudulla ”yövuorossa” työskentelevät lammasten paimenet saivat kuulla riemullisen sanoman: Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikille kansoille; teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra Daavidin kaupungissa (Luuk. 2:10–11). Kuultuaan tuon hämmästyttävän uutisen, paimenet menivät kiiruhtaen katsomaan vastasyntynyttä Jeesus- lasta. Nähtyään lapsen, he antoivat kunnian Jumalalle ja riensivät kertomaan hyvän uutisen niille, jotka eivät vielä tienneet Vapahtajan syntymästä.

Vähän yli kuukauden ikäisenä Maria ja Joosef veivät Jeesus- lapsen Jerusalemin temppeliin Herran lain ohjeistuksen mukaan. Hurskas ja Jumalaa pelkääväinen Israelin lohdutusta odottanut mies, nimeltä Simeon kohtasi ”pyhän perheen” pyhäkössä. Hän profetoi Pyhän Hengen vaikutuksesta Marialle: Katso, tämä (Jeesus) on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan sanotaan- ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä- että monen sydämen ajatukset tulisivat ilmi (Luuk. 2:34–35).

Vartuttuaan aikuiseksi mieheksi, Jeesus ei voinut suunnitella omaa tulevaisuuttansa niin kuin tavalliset ihmiset. Simeonin profetia Marian sielun lävitse käyvästä miekasta tarkoitti Jeesuksen kärsimistä ja kuolemista nuorena miehenä. Jumala oli asettanut Kristuksen harteille sovitus- ja lunastustyön täydellisen suorittamisen. Se merkitsi Herralle hyvinkin lyhyttä ajallisen elämänkaarta. Herra teki Golgatalla täydellisen työn. Äiti Maria katseli suuri tuska sielussaan oman poikansa kuolinkamppailun.

Pidetään tänäkin adventin aikana ja jouluna mielessä Jeesus, joka syntyi Betlehemin seimeen, varttui aikuiseksi mieheksi, saarnasi, paransi, teki ihmeitä Israelin maassa, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin. Muistetaan myös, että Jumala herätti Jeesuksen kolmantena päivänä kuolleista ja näin ollen Herra on kuolemankin voittaja. Halleluja!

RUKOUS: Rakas kuoleman voittanut Herra Jeesus! Kiitän sinua, että synnyit ihmiseksi ja teit puolestani valtavan työn kuolemalla Golgatan keskimmäisellä ristin puulla syntieni tähden. Anna minun viettää joulu, joka on Jeesus-keskeinen ja suo se armo, että maallisten tavaroiden paljous tai vähyys ei veisi minun huomiotani pois sinusta. Pyydän sinua rakentamaan minulle oikean tärkeysjärjestyksen tähän jouluun ja elämääni. Anna minun palaa sinun kirkasta tultasi, niin että voisin olla Betlehemin paimenten tavoin levittämässä ilosanomaa Vapahtajasta ja omalta osaltani voittamassa sieluja Jumalalle.

Kari Härkönen


On armo suuri ihmeinen

Otsikko on hengellisestä laulusta (HL n:o 279. Laulu on Juma­lan kansalle hyvin­kin tuttu: Sitä on paljon lau­lettu. Edelleen­kin laulun sanat ja sävel saavat monesti kyy­neleet silmiin. Laulun on sanoittanut John Newton (1725–1807). Säveltäjästä ei ole tietoa. John Newton eli paheellista elämää kulkien lavealla tiellä kohti kado­tuksen tulisia liekkejä. Hän lähti isänsä kanssa merille 11-vuotinaana. Vuosien myötä hän eteni Afrikasta Amerikkaan orjia kuljettavan Greyhound-laivan kap­teeniksi. Hänestä ei pidetty kapteenina ruokottoman kielenkäyttönsä ja käyttäy­tymisensä vuoksi. Laivan miehistö alkoi kutsua häntä nimellä ”Jumalaton-Newton”. Kerran hän  lensi humalassa laidan yli mereen. Kesti hetken aikaa, että päästiin yksimielisyyteen kapteenin nostamiseksi takaisin laivan kannelle.

Kerran laivan kulkiessa At­lantilla se joutui raivoisan myrs­kyn kouriin. Merihädässä valtavien aal­tojen vyöryessä laivan kannelle ja laivan raken­teiden ollessa äärirajoilla ”Jumalaton Newton” tuli synnintuntoon. Hän rukoili armoa Herralta samoin kuin Joona kalan vatsassa. Suuri armo kohtasi elämän ja kuoleman kamppailussa olleen kapteenin. Hän sai synnit anteeksi ja sai syntyä uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi. Myrsky tyyntyi merellä. Myös Newtonin sielu tyyntyi Jumalan käsiin.

Herra pääsi viemään häntä aina vain sy­vempään armon virtaan. Hän jätti orjakau­pan ja opiskeli papiksi. Hän saarnasi elä­mänsä viimeiset 43 vuotta evankeliumia Lontoon kirkoissa. 82-vuotiaana, näkönsä lähes kokonaan menettäneenä, hänellä oli tapana sanoa: ”Muistini on lähes kadonnut, mutta kahta asiaa en unohda. Minä olen suuri syntinen, ja Kristus suuri pelastaja”. Newton ylennettiin kirkkauteen joulu­kuussa 1807 ja hänen hautakivessään on teksti: ”John Newton, pappi, kerran uskoton ja elostelija, sitten orjien pal­velija. Sai Herramme Jeesuksen rikkaasta armosta varjeltua, uudistua, sai anteeksi ja asetettiin saarnaamaan sitä uskoa, jota hän oli pitkään yrittänyt tuhota.”

John Newtonin elämä todistaa, että Jumala on voimallinen muuttamaan ihmi­sen synnillisen elämän. Kunhan vain ih­mi­nen avaa sydämensä hänelle ja huutaa avuksi Jeesuksen Kristuksen nimeä. Sa­moin kuin Herran valtava armo ilmestyi hänelle Atlantilla, armo ilmestyy nytkin. Jos koet olevasi synnin hädässä, älä jää kiinni syntiin. Tunnusta ne Jumalalle ja pyydä, että Jeesus puhdistaa sinut kaikesta synnistä verensä voimalla. Anna Pyhän Hengen kääntää katseesi Golgatalle, jossa Jeesus riippui ristillä tähtemme. Ei voi olla mitään suurempaa, kuin saada synnit anteeksi ja tulla osalliseksi iankaikkisesta elämästä. Kun annat Vapahtajan tulla sydämesi Herraksi, saat uuden suunnan elämällesi, ja sinusta tulee uusi luomus (2. Kor. 5:17) Tätä tekee Jumalan suuri armo.

Rukoile seuraava rukous:
Rakas Jeesus! Tulen sinun tykösi ja tunnustan olevani syntinen ihminen. Anna nyt anteeksi kaikki syntini ja tee minusta Jumalan lapsi. Käännyn pois syn­nillisestä elämästä sinun puoleesi ja tah­don pyhittää elämäni kokonaan sinulle Jeesus. Auta minua tekemään parannusta asioista, jotka ovat tahtosi vastaisia ja myös turmelevat ruumiini, joka on Pyhän Hengen temppeli. Kiitos, Jeesus, sinulle siitä, että minun ei tule juopua alkoholista eikä minun tarvitse enää polttaa tupakkaa. Täytä minut myös Pyhällä Hengellä, jotta voisin kertoa sinusta ihmisille ja viedä osaltani evankeliumia eteenpäin sielujen voittamiseksi. Anna minulle voima rakastaa sinua ylitse kaiken ja lähim­mäistäni niin kuin itseäni. Jeesuksen nimessä. Aamen!

Tervetuloa vapaaseurakunnan tilaisuuksiin. Seurakunnassa saat kokea uskovien keskinäistä yhteyttä, rakkautta ja lähimmäisen kunnioittamista. Uskovien yhteydessä saat myös kasvaa kristittynä ja tuntea, kuinka Kristus-seurakunnan pää on Henkensä kautta läsnä yhteisissä kokoontumisissa. Toivotan sinulle Jumalan siunaamaa  tulevaisuutta ja hyviä päiviä Kristuksen seurassa!

Kari Härkönen

Aiemmat tekstit löytyvät Arkistosta.

Jos haluat keskusteluapua, sielunhoitoa, rukouspalvelua, ota yhteyttä pastori Kari Härköseen soittamalla tai lähettämällä tekstiviesti puhelinnumeroon 045 311 0780. Voit myös llähettää sähköpostia: kari.harkonen11(at)luukku.com tai pieksamaki(at)svk.fi.


Pieksämäen vapaaseurakunta

Copyright © 2021. All Rights Reserved.