Pieksämäen vapaaseurakunta

Tällä viikolla tapahtuu

Tervetuloa terveenä ja käsihygeniasta ja turvaväleistä huolehtien kasvomaskein tai visiirein.

  • Su 25.7. klo 16.00 Jumalanpalvelus, Timo Voutilainen, Timo Koivunen
  • To 29.7. klo 18.00 Sanan ja rukouksen ilta, Tulitta Nyyssönen, Ari Huuskonen
  • La 31.7. klo 18.00 Nuortenilta, Carmen ja Mertsi Lindroos 
  • Su 1.8. klo 16.00 Ehtoollisjuhla, Timo Jormakka, Kari Härkönen

Pieksämäen vapaaseurakunta

Koulukatu 12

76100 PIEKSÄMÄKI

pieksamaki(at)svk.fi

JUMALAN KUTSU

 Kautta aikojen Jumala on kutsunut yhteyteensä ja erilaisiin palvelutehtäviin vajavaisia ihmisiä. Kun Herra on antanut kutsun, on laskettu ” kustannuksia”. On myös mietitty, onko minusta toteuttamaan Herran kutsua. On pohdittu, mitä ihmiset sanovat, jos lähden kokosydämisesti Herran viitoittamalle tielle. Jotkut ovat Jumalan kutsun saatuaan kieltäytyneet tottelemasta ”taivaallista työnantajaa”. Se ei tuo siunausta kieltäytyjälle eikä tämän lähimmäiselle. Myös Pyhä Henki tulee murheelliseksi, kun Herran tahtoa vastaan niskuroidaan. Rakkaat kristityt sisaret ja veljet, rukoillaan, että voisimme alttiisti toteuttaa Jumalan tahdon, ilman vastaväitteitä ja sydämen vastahakoisuutta.

Monet ovat laittaneet erilaisia esteitä, kun Jumala on kutsunut palvelutyöhönsä. Vanhan testamentin välimies ihmisten ja Jumalan välissä oli Mooses. Jumala kertoi, että hänen toimenkuvaansa kuului Israelin kansan vapauttaminen Egyptin orjuudesta. Mooses ei kuitenkaan heti halunnut ”allekirjoittaa” Jumalan laatimaa työsopimusta, vaan hän alkoi estellä: Oi Herra, minä en ole puhetaitoinen mies; en ole ollut ennen enkä selkään jälkeen, kuin sinä puhuit palvelijallesi; sillä minulla on hidas puhe ja kankea kieli (2. Moos.4:10). Hän ajatteli, että hänen ilmaisukykynsä heikkous estäisi suoriutumaan vaativasta johtajan tehtävästä. Jumala kuitenkin suuressa armossaan antoi hänelle avuksi puhetaitoisen Aaronin (2. Moos. 4:14–16). Tämän tuella Mooses lopulta otti kutsun vastaan ja lähti toteuttamaan sitä.

Mooses sai kutsun 80-vuotiaana. Profeetta Jeremia oli puolestaan vasta nuorukainen. Myös hän esteli eikä syttynyt heti liekkeihin: Voi Herra, Herra! Katso en minä kykene puhumaan, sillä minä olen nuori (Jer. 1:7). Hänellä oli tuplaten esteitä; puhetaito ja nuori ikä. Herra kuitenkin tahtoi Jeremian palvelukseensa, vaikka hänellä ei ollut paljoakaan elämän kokemusta ja tuskin ollenkaan kokemusta hengellisessä työssä. Tämä opettaa meille, että Jumala käyttää, ketä hän itse tahtoo – olkoon nuori tai jo kypsään ikään ehtinyt. Herra rohkaisi Jeremiaa: Älä sano: ”Minä olen nuori”, vaan mene, kunne ikinä minä sinut lähetän, ja puhu kaikki, mitä minä käsken sinun puhua (Jer. 1:7). Itse elävä Jumala puhalsi Jeremian täyteen roihuun, ja hänen avullaan nuori profeetta selvisi vaativasta tehtävästään. Kiitos Jumalalle! Jos ajattelet nuoruutesi olevan este kutsumuksen toteuttamiselle, muistele apostoli Paavalin sanoja: Älköön kukaan nuoruuttasi katsoko ylen, vaan ole sinä uskovaisten esikuva  puheessa, vaelluksessa, rakkaudessa, uskossa, puhtaudessa (1. Tim.4:12).

Entä löytyykö Raamatusta henkilöitä, jotka ovat vastanneet kutsuun suoraan? Sellaisia, jotka ovat kutsun sanoneet heti: ”Kyllä Herra, olen valmis palveluksen työhön.” Jeesus nasaretilainen kulki Galilean järven rantaa ja kohtasi siellä työlleen antautuneita. Pietari, Andreas, Jaakob ja Johannes olivat kalastuspuuhissaan. Tarkkailtuaan ahkeria elinkeinonsa harjoittajia Jeesus antoi heille väkevän kutsun: Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia (Matt. 4:19). Kutsu oli niin mullistavan, ettei miesten sydämistä, ajatuksista ja sanoista ei löytynyt vastustelua eikä esteitä. Jeesuksen antama kutsu upposi miehiin. Halleluja! Evankeliumi kertoo: Niin he jättivät kohta verkot, veneensä, isänsä ja seurasivat häntä (Matt. 4:20, 22).

Antaudutaan Jeesukselle niin kuin Galilean järven kalastajat. Kun Jumala kutsuu meitä toteuttamaan hänen tahtonsa elämässämme, vastataan myöntävästi hänen puhutteluunsa ja sitoudutaan Pyhän Hengen suunnitelmaan ilman estelyä. Kun Herra kutsuu ja laatii suunnitelman, niin hän aina antaa voiman sen toteuttamiseen. Kristus Jeesus ei jätä meitä voimapulaan, koska hän on aina kanssamme maailmanajan loppuun asti (Matt. 28:20).

Jos tätä lukiessasi et ole vielä vastannut myöntävästi Jumalan pelastuskutsuun, niin voit rukoilla ääneen seuraavan rukouksen:

Rakas Herra, tulen sinun luoksesi. Koen sydämessäni sinun kutsuvan minua. Tahdon nyt vastaanottaa henkilökohtaisesti pelastuksen Kristuksessa. Kiitos siitä, että kuolit puolestani Golgatan keskimmäisellä ristillä. Annoit veresi ja henkesi minunkin syntieni tähden. Kadun tässä ja nyt niitä ja käännyn niistä pois sinun luoksesi. Otan vastaan anteeksiantamuksen ja kutsun lähteä kulkemaan pelastuksen kaitaa tietä kohti kirkkautta. Kiitos Jeesus, että minun ei enää tarvitse kulkea kadotuksen tietä synnin ja saatanan orjana. Olen nyt vapaa ja kutsuttu seuraamaan sinua. Täytä minut Pyhällä Hengellä. Tahdon seurata sinua myös vesikasteelle. Anna minun löytää oma seurakuntakotini. Aamen!


Pauhatkoonpa elon meri

Aatu Heiskanen on runoillut Hengellisen laulukirjan laulun 416 sanat: Pauhatkoonpa elon meri,  purten kestää sen. Turvan antaa pyhä veri, siksi pelkää en. Puhdistaahan myrsky purren, painot pudottaa. Kulkisinko sitten surren, vaikka aaltoaa? Heiskanen oli 1900- luvun alussa lahjakas sananjulistaja, kirjailija, runoilija ja säveltäjä. Hän toimi aluksi uusheränneiden lestadiolaisten parissa kymmenisen vuotta muun muassa Kittiläs­sä. Siellä oli havaitta­vissa herätyksen aaltoja. Hän alkoi  kuiten­kin arvostella lestadiolaisten tupakointia ja totesi: ”Vuotuisilla tupakkamenoilla voitai­siin palkata uusia työntekijöitä Herran elovainioille.” Vuonna 1923 hän siirtyi Akseli Skutnabin perusta­maan Evankeliset ystävät -liikkeeseen ja kymmenen vuoden kuluttua edelleen vapaakirkolliseen herätysliikkeeseen.

Harvoin elämä on  pelkkää leppoisaa myötätuulessa purjehtimista. Välillä meitä koetellaan vastatuulessa tai peräti repivissä myrskyissä. Jumala ei ole luvannut omilleen helppoa, koetuksista vapaata elämää, mutta hän on luvannut olla niissä mukana. Hän ei jätä eikä hylkää, vaikka siltä tuntuisikin. Tutuksi tulleen lähetyskäskyn yhteydessä Jeesus sanoi omilleen: "Ja katso, minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti" (Matt. 28:18–20). Jeesus Kristus siis on sinun kanssasi, kun tuntuu vaikealta, kun olet ahdistunut, kun suunnitelmasi eivät ole toteutuneet, kun sairastat tai olet terve, kun elon meri on peilikirkkaan tyyni tai kun se raivoaa kuin viimeistä päivää. Sinä henkilö­koh­taisesti Herraan uskova luota häneen kaikessa ja kaikissa tilanteissa. Anna kunnia Jumalalle, sillä Jeesuksella kaikki valta. Halleluja!

Jaakobin kirjessä todetaan, että meidän tulisi pitää pelkkänä ilona, kun joudumme moninaisiin koetuksiin (Jaak. 1:2). Koe­tuk­set vahvistavat uskoamme. Usko ei vahvis­tu helpoissa olosuhteissa. Urheilijakaan ei voi olettaa kuntonsa kasvavan pelkästään nojatuolissa istuen. Hänen on nähtävä vaivaa, on sitouduttava kurin alaiseen elämänrytmiin, on rasitettava lihaksistoa, on kestettävä tuskaa vaativissa harjoituk­sis­sa, on opittava oikealla tavalla myös ”nielemään” häviöt ja pettymykset. Kai­ken tuon seurauksena kunto ja suoritus­kyky paranevat. Samoin käy myös usko­valle, joka suostuu ottamaan nurkumatta vastaan koetukset. Hän tulee vahvistu­maan uskossaan. Kiitos Jumalalle! 

Jeesus koulutti opetuslapsiaan eri tavoin. Hän antoi heille helppoja tehtäviä, mutta myös vaikeita ja vaativia koetuksia. Matte­uksen evankeliumissa kahdeksannessa luvussa kerrotaan, kuinka opetuslapset  lähtivät yhdessä Jeesuksen kanssa veneellä Gen­ne­saretin järvelle. Ensin oli helppoa soutaa, ja tuulet olivat suotuisat. Sää kuitenkin muuttui nopeasti ankaraksi myrskyksi, ja koetukset alkoivat. Opetuslapset eivät kyenneet säilyttämään uskoa Jeesuksen sanaan, jonka hän oli antanut heille, kun hän käski heitä menemään toiselle rannalle (jae 18). Hän ei puhunut mitään hukkumisesta. Kovassa myrskyssä sanat unohtuivat. Tilalle tuli epätoivoinen huuto: ”Herra, auta, me hukumme!” (jae 25).

Jeesus totesi opetuslapsilleen vain: ”Te vähäuskoiset, miksi olette pelkureita?” Sanat olivat suora, viiltävä kuvaus oppilaiden sen hetkisestä hengellisestä tilasta. Se oli kaukana esimerkillisestä, voittavasta uskosta. Varmasti mekin löydämme itsemme  vastaavanlaisista tilanteista. Vahvakin usko saattaa muuttua heikoksi myrskyävällä merellä. Usko horjuu, ja pelkäämme vajoavamme pohjaan. Silloinkaan ei Herra hylkää lastaan, vaan pitää kädestä kiinni. Hän tyynnyttää voimallaan myrskyn ja poistaa epäuskon (jae 26). Koetuksen jälkeen usko on jälleen vahvistunut, ja voimme purjehtia kohti seuraavaa myrskyä entistä vahvempana ja väkevämpänä Herrassa.

Rukous

Rakas Jeesus! Anna minulle voimaa kestää uskossa kaikki koetukset, jotka tulevat elämääni myrskyn tavoin. Anna minulle voima pitää niitä pelkkänä ilona ja anna minulle se usko, että sinä olet todella voimallinen tyynnyttämään kovimmankin myrskyn. Pyydän tässä ja nyt voimaa myös lähimmäisilleni, jotka parhaillaan ovat myrskyn silmässä avuttomina. Auta heitä, tyynnytä myrsky ja nosta heidät käsivarsil­lesi lepäämään. Rakas, Jumala, näet hen­kilöt, jotka ovat raivoisien tuulten riepo­teltavina siksi, etteivät he vielä tunne sinua henkilökohtaisesti. Anna heidän ottaa vastaan pelastus Kristuksessa ja anteeksi­antamus suuren armosi kautta. Sinussa ainoassa on syntien anteeksisaaminen ja syyttömäksi julistaminen sekä iankaikki­seen elämään pääsy. Aamen!

Kari Härkönen

Aiemmat tekstit löytyvät Arkistosta.

Jos haluat keskusteluapua, sielunhoitoa, rukouspalvelua, ota yhteyttä pastori Kari Härköseen soittamalla tai lähettämällä tekstiviesti puhelinnumeroon 045 311 0780. Voit myös llähettää sähköpostia: kari.harkonen11(at)luukku.com tai pieksamaki(at)svk.fi.


Pieksämäen vapaaseurakunta

Copyright ©2021. All Rights Reserved.