Pieksämäen vapaaseurakunta

Tällä viikolla tapahtuu

Aamurukouskokoukset ma, ti, to ja pe klo 8.45

  • To 22.9. klo 18.00 Konsta Jylhän elämän ilta
  • Pe 23.9. klo 18.00 Hyvän sanoman ilta Tanja ja Marko Lindroosilla, Tuomelantie 13 a 1, Kari Härkönen
  • Su 25.9. klo 16.00 Jumalanpalvelus,  Johanna Mykrälaakso, Anna-Liisa Sipinen, Timo Matilainen, rukouspalvelu, kahvitarjoilu
  • Ma 26.9. klo 17.30 Rukousilta
  • To 29.9. klo 18.00 Lähetysilta
  • Su 2.10. klo 16.00 Ehtoollisjuhla, Timo Jormakka, Kari Härkönen, rukouspalvelu, kahvitarjoilu

Pieksämäen vapaaseurakunta

Koulukatu 12

76100 PIEKSÄMÄKI

pieksamaki(at)svk.fi

Se löytyi -missio 2022

Kiitämme Jumalaa, että saamme seurakuntana olla mukana suuressa Se löytyi -missiossa. Koko maassa siinä on mukana yli 380 seurakuntaa ja lähes 40 kristillistä järjestöä. Tämä osallistujamäärä on koko kristikansalle suuri kiitosaihe. Se osoittaa, että Jumala on voimallisesti mukana tässä koko Suomen kattavassa evankelioimistapahtumassa. Saamme todellakin luottaa siihen, että Pyhä Henki on laittanut alulle ja innoittanut evankeliumin viemiseen kaikille suomalaisille. Nyt on Suomen aika! Rukoillaan palavasti, että monet ihmiset vastaisivat myöntävästi Herran pelastuskutsuun. Halleluja! Maassamme on tehty paljon syntiä, mutta Jumala on ollut pitkämielinen kansaamme kohtaan. Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niin kuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen (2. Piet. 3:9).

Herran tahto on, että jokainen saisi kokea uudestisyntymisen ihmeen. On tietenkin murheellista todeta, että kaikki eivät tahdo ottaa Jeesusta asumaasydämeensä n. Monet kovettavat sisäisen olemuksensa, ja näin Jeesus jää ulkopuolelle. Jos ihminen kulkee ilman Jeesusta, niin hän on silloin lavealla tiellä, joka vie kadotukseen (Matt. 7:13, 14). Jos taas ihminen kääntyy synneistänsä Herran puoleen ja huutaa avuksi Herran nimeä, niin hän pääsee ahtaasta portista sisälle kaidan tien kulkijaksi. Kaita tie vie elämään ja lopulta iankaikkiseen loistoon Jumalan luo taivaaseen.

Se löytyi -missiossa evankeliumi Jeesuksesta tuodaan jokaisen suomalaisen ulottuville. Neljän viikon aikana 19.9.–16.10. ilosanoma Jumalan rakkaudesta on erityisesti esillä mediassa ja suurtapahtumissa. Tehokkaana työvälineenä on myös Se löytyi -muutoskertomuskirja, jossa on kuudentoista henkilön omakohtainen todistus uskoontulosta. Kirja jaetaan noin 2.2 miljoonaan talouteen. Rukoillaan, että kirjan sanoma saisi murtaa monien ihmisten sydämet Jumalan käsiin. Itse koen, miten Pyhän Hengen valtava voima tulee suuren aallon tavoin pyyhkäisemään monien kotitalouksien läpi ja tuo tullessaan herätyksen ja vahvan etsikonajan. Tämän mission aikana Jeesus Kristus toimii ihmeellisesti; sydämet kääntyvät katuen ja itkien Jumalan puoleen, kodeissa polvistutaan Vapahtajan eteen tunnustamaan ja hylkäämään syntejä. Anteeksiantamus Kristuksen nimessä ja kallisarvoisessa veressä otetaan vastaan, ja ihminen kokee valtavan vapauden, koska syntien tuoma raskas painolasti poistetaan. Kiitos Jumalalle!

Rukoillaan myös sitä, että seurakunnat olisivat valmiita ottamaan vastaan uusia uskovia. Seurakuntien työkentille tarvitaan Pyhällä Hengellä ja rakkaudella täytettyjä kokeneita kristittyjä, jotka osaavat neuvoa, ohjata, lohduttaa ja rohkaista uskoon tulleita. Hiljattain omakohtaisen pelastuksen kokenut on kuin pieni lapsi, joka tarvitsee tukea ja hoitoa. Ruoka- aikana lapsi istuu vain pöydässä, ja vanhemmat syöttävät häntä. Lapsi ei kykene vielä itse menemään jääkaapille tai avaamaan ruokakomeron ovea. Hänelle tarjotaan kaikki valmiina. Samoin vastakääntynyt on usein vielä avuton eikä häneltä ei voida vaatia mitään erikoisia suorituksia. Kauemman aikaa uskossa ollut osaa Pyhän Hengen antaman viisauden avulla hoitaa uskoon tullutta ilman, että hän kokee olevansa liiallisten vaatimusten alla. Kasvun askeleet tulevat sitten ajan kanssa, niin kuin lapsikin oppii konttaamaan, ryömimään, kävelemään ja juoksemaan sekä vähin erin puhumaan.

Mission jälkihoidon tulisi sujua huolellisesti. On tärkeää, että uudet uskovat löytävät itselleen seurakuntakodin, jossa he saavat kokea yhteyttä Taivaalliseen Isään sekä toisiin uskoviin. Uskovien upotuskaste vedessä ja Pyhällä Hengellä täyttyminen sekä sitoutuminen Kristukseen ja seurakuntaan ovat perusaskelia kasvun tiellä. Jumalan mielen mukaiset askeleet tuovat uskovalle siunauksen. Vahvistuessaan ja kasvaessaan kristitty voi saada myös kutsun Herran työhön. Vastuunkantamisen muotoja on paljon: esirukoustyö, lapsi- ja nuorisotyö, diakoniatyö, evankeliointi, lähetystyö, pastorin toimeen suuntautuminen.

Startti syksyyn

Kesää on vielä jonkin verran jäljellä, mutta pikkuhiljaa luonto kääntyy kohti syksyä. Syksyn merkkejä on myös päivien lyheneminen. Sitten syys- lokakuussa värikäs ruska, etenkin Lapissa, on ihailtavan kaunista. Metsissä sienet  nousevat, ja puolukat kypsyvät kerättäviksi. Luonnon vaihtelevuus ja vuodenajat ovat Jumalan armon rikkautta meille. Koemme vuodenajat eri tavoin. Toinen pitää kipakoista talvipakkaspäivistä, toinen nauttii auringosta kesähelteellä, joku taas on ihastunut syksyisen luonnon upeuteen.

Kari Härkönen

Startti syksyyn

Pieksämäen vapaaseurakuntana ja kristikansana saamme hengellisessä mielessä startata tulevaan syksykauteen toivorikkain mielin. Emme suinkaan lähde ”sohimaan” omin voimin, vaan yhdessä Herran Jeesuksen kanssa. Rukoillaan, että saisimme rakastaa Jeesusta ensi rakkaudella. Hän saisi tulla arvokkaimmaksi elämässämme. On tärkeää olla jatkuvasti rakastunut Vapahtajaan, sillä aina vaelluksessamme piilee vaara, että rakkaus haalistuu. Syksyisin auringon valon vähetessä lehtipuut valmistautuvat talviunille. Vihreät lehdet muuttuvat keltaisiksi, punaisiksi, ruskeiksi ja lopulta putoavat maahan. Saakoon Jumala armossaan vahvistaa meitä voimallaan niin, että pysyisimme aina tuoreina Herran palvelijoina niin, ettei syksy yllättäisi meitä. Halleluja!

Syksyä kohti kesälomalla olleet työmuodot otetaan jälleen käyttöön. Uusien rinnalle vanhat ja uudet nostetaan hyllyiltä palvelemaan Herraa ja lähimmäistä. Jumala käyttää monenlaisia palvelijoita välikappaleinaan suuressa työssään. On ihanaa ahkeroida Jumalan peltosaroilla, monesti ihan otsa hiessä.  Kannattaa aina nähdä vaivaa moninaisissa tehtävissä Jumalan seurakunnan rakentamisessa. Hän palkitsee antautuneet palvelijansa ennemmin tai myöhemmin. Kiitos Herralle!

Työtä tärkeämpää on kuitenkin vaalia rakkautta Rauhanruhtinaaseen. Apostoli Johannes kirjoitti lähetyskirjeet seitsemälle Vähän-Aasian seurakunnalle. Yksi niistä oli Efeson uskoville nykyisen Turkin länsirannikolla. Seurakunta oli monipuolisesti aktiivinen, ja työtä tehtiin uuterasti ja väsymättä. Vaivannäkö ja kärsivällisyys Herran työssä oli ihailtavaa. Myös armolahjat toimivat. Valheopetukset paljastettiin hyvin nopeasti ja terävästi; seurakunta oli opillisesti puhdas. Kaikesta tästä se sai hyvän tunnustuksen (Ilm. 2:2–3).

Kuitenkaan vahva ja aktiivinen toiminta ei korvannut kuihtunutta rakkaussuhdetta. Efesolaisia nuhdeltiin suoraan: Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi (Ilm. 2:4). Mitä on ensimmäisen rakkauden hylkääminen? Se on sitä, että kristitty on kylmällä tai penseällä paikalla; ei ole enää intoa rukoukseen, Raamatun lukemiseen eikä seurakuntayhteyteen. Myös kartellaan todistustilanteita, joissa tulisi sanoa ihmisten edessä: ”Jeesus on minun Herrani”.

Vapahtaja kutsui seurakuntaa uuteen alkuun: Muista siis, mistä olet langennut  ja tee parannus ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta (Ilm. 2: 4). Mekin saamme lähteä syksyyn avoimin sydämin. Rakastukaamme lahjojen antajaan, Jeesukseen, enemmän kuin lahjoihin. Olkoon suhde Herraan kallisarvoisempaa kuin moninaiset työmuodot. Tehkäämme työtä rakkaussuhteessa vapaina ja onnellisina. Olkoon Herra ykköspaikalla sydämissämme, ja antakaamme Jumalan rakkauden totuuden tulvia sisimpäämme pauhaavan kosken tavoin.

Rukous: Rakas Herra Jeesus! Tahdon nyt uudistua ensimmäiseen rakkauteen. Tunnustan, että olen luisunut pois sinun läheisyydestäsi. Kylmät tuulet ovat päässeet puhaltamaan sydämeeni. Olen ollut liian toimintakeskeinen ja kiireinen eikä minulla ei ole ollut aikaa sinulle, Jeesus. Haluan nyt uudistua ja lähteä elämän kilparadalle sinun kanssasi, Vapahtaja. Anna minulle anteeksi synnit ja etäinen suhteeni sinuun. Haluan kulkea viitoittamasi tien kokosydämisesti ilman omia ehtoja loppuun saakka. Kaikessa tässä tarvitsen Pyhän Hengen voimaa. Täytä minut Hengelläsi. Amen!

Kari Härkönen

Rukousmurusia

Olemme juuri viettäneet keskikesän suurta juhlaa, Juhannusta! Tänä vuonna luonto näytti niin upealta, aivan kuin se olisi ollut pukeutuneena oikein juhlapukuun. Kaikki kukat, niin suuret kuin pienetkin, loistivat ihanissa väreissä.  Vehreä puusto näyttäytyi vihreän eri sävyissä. Koko luonto aivan kuin ylisti ja kiitti kauneudella ja vehreydellä suurta Luojaa. Kaikkea tätä ihanuutta kuitenkin varjostaa taivaalla oleva suuri tumma pilvi. Tämä pilvi tuo mukanaan epävarmuutta maailman tämänhetkisestä tilanteesta, sen arvaamattomuudesta, ihmisten hädästä ja pelosta. Kaikkea tätä miettiessä, sydämestäni nousee rukous ja huuto Jumalan puoleen, joka samalla kietoutuu Psalmin 121 sanoihin:

Minä kohotan katseeni vuoria kohti. Mistä saisin avun? Minä saan avun Herralta, häneltä, joka on luonut taivaan ja maan. Herra ei anna sinun jalkasi horjua, väsymättä hän varjelee. Ei hän väsy, ei hän nuku, hän on Israelin turva. Hän on suojaava varjo, hän on vartijasi, hän ei väisty viereltäsi. Päivällä ei aurinko vahingoita sinua eikä kuunvalo yöllä. Herra varjelee sinut kaikelta pahalta, hän suojelee koko elämäsi. Herra varjelee kaikki sinun askeleesi, sinun lähtösi ja tulosi nyt ja aina.

Tämä psalmi on ihana uskoa ja luottamusta vahvistava. Silloin kun meitä uhkaavat epävarmuuden ja pelon tummat pilvet, saamme nostaa alas painuneet katseemme ylös ja riemuita kaikkivaltiaan Jumalan suojaavasta vartioinnista. Hän lupaa Sanassaan suojella ja varjella kaikki askeleemme nyt ja aina.

Koska me olemme kaikkivaltiaan Jumalan lapsia, on tärkeää, että hoidamme hyvin suhdettamme häneen. Tämän hoitamisessa kommunikointi hänen kanssaan on keskeisellä sijalla. Rukous on sitä ja suhteen hoitamista Jeesuksen kanssa. On tärkeää viettää aikaa, kuunnella ja keskustella hänen kanssaan. Rukous, se on sanallista tai sanatonta sydämen puhetta. Sillä on suuri merkitys, koska rukous muuttaa maailmaa, tilanteita, asioita, ihmisiä. Sen avulla voidaan muokata sydänten maaperää. Ensimmäisenä Jeesus haluaa muokata rukoilijan omaa sydäntä. Hän haluaa, että alamme nähdä asioita hänen silmillään.

Suomen Vapaakirkon kirkkokunnan johtaja on rohkaissut seurakuntia ja seurakuntalaisia jo yli vuoden ajan yhteisiin rukoustalkoisiin. Teemana on ollut ”Kammiosta kaikkialle”. Matteus 6:6: Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Jeesus kutsuu meitä jokaista, sinua ja minua, henkilökohtaisesti yhä antautuneempaan ja syvempään rukouselämään. Samalla opimme tuntemaan paremmin Isän rakkauden ja hänen armonsa ja hyvyytensä meitä kohtaan.

Voimme varmasti jokainen yhtyä täydestä sydämestämme Hannu Vuorisen ajatuksiin:” Kääntyessämme Herramme puoleen käännymme pois itseriittoisuudesta, omahyväisyydestä ja kaikesta synnistä. Käännymme turvautumaan ennen kaikkea Jumalaamme. Ja kun me käännymme ja rukoilemme, Jumala alkaa toteuttaa tahtoaan ja vaikuttaa keskuudessamme”.

Me olemme etuoikeutettuja, koska saamme rukoilla vapaassa maassa vapaasti Jumalaa, joka todella kuulee rukoukset ja vastaa niihin. Rukousvastaukset eivät aina kuitenkaan ole meidän pyyntöjemme mukaisia, eivätkä vastaukset tule meidän asettamassa aikataulussa. Me olemme niin lyhytnäköisiä, mutta onneksi Jumala näkee aina koko kokonaisuuden. Jeesus itse opettaa meitä rukoillessa pyytämään nöyrästi, että hänen tahtonsa tapahtuisi eikä meidän.

Matteus 6: 9–10: Rukoilkaa te siis näin:- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.

Muistetaan toisiamme rukouksin!

Johanna Mykrälaakso
pastori
Hankasalmen rukouspiiri



Aiemmat tekstit löytyvät Arkistosta.

Jos haluat keskusteluapua, sielunhoitoa, rukouspalvelua, ota yhteyttä pastori Kari Härköseen soittamalla tai lähettämällä tekstiviesti puhelinnumeroon 045 311 0780. Voit myös llähettää sähköpostia: kari.harkonen11(at)luukku.com tai pieksamaki(at)svk.fi.


Pieksmäen vapaaseurakunta

Copyright © 2022. All Rights Reserved.